Rizika nedostatku vitamínu D
Sluneční světlo stimuluje lidskou kůži ke tvorbě vitamínu D3. Se změnami intenzity slunečního záření se mění i výše vitamínu D u člověka. Během zimního období často člověk trpí nedostatkem tohoto vitamínu. Nízká hladina vitamínu D je spojena se zvýšeným rizikem několika typů rakoviny, kardiovaskulárními nemocemi a nemocemi kostí. Svou roli hraje nedostatek vitamínu D také u některých autoimunitních onemocnění.
Obecně je nedostatek vitamínu D spojován s vyšší náchylností k infekcím, což potvrzuje i případová studie ze západní Afriky, dle které významné procento pacientů nakažených tuberkulózou mělo nižší hladinu vitamínu D.

Pozitivní účinky vitamínu D
Dr. Norman v American Journal of Clinical Nutrition (2007), představil hlavní pozitiva vitamínu D. Uvedl, že podporuje imunitní systém, účastní se tvorby a reguluje působení inzulínu, má příznivé dopady na krevní tlak, přispívá ke svalové síle a mozkové aktivitě.
Jedním z účinků vitamínu D spočívá v tom, že podporuje vznik cytokinů, které mají silný protizánětlivý účinek.
Proto lidé, kteří se častěji pohybují na slunci, nebo pravidelně v zimě využívají solárií, trpí méně na nachlazení, či chřipky.

Jak získat vitamín D?
Vitamín D lze konzumovat v podobě potravinových doplňků, nebo přímo ve stravě při konzumaci mořských ryb, jater, vaječných žloutků, či plnotučného mléka. Nicméně až 90 % vitamínu D pro náš organismus tvoří kůže, která je stimulována k jeho tvorbě slunečním
světlem.

Není vitamín D jako vitamín D
Doplňky stravy obsahují vitamín D2, který oproti přirozenému vitamínu D3 není tak účinný. Vitamín D3 se tvoří při slunění paprsky UV(B) přímo v kůži.
O přínosech komerčního slunění u pacientů s cystickou fibrózou a syndromem krátkého střeva informovala americká studie pro National Institutes of Health, kdy tito pacienti byli vystavováni 5-10 minut pětkrát týdně po osm týdnů "umělému" slunečnímu záření. Výsledky prokázaly, že takové slunění je výbornou alternativou doplňkům stravy i přirozenému slunečnímu svitu.
V čase nedostatku slunečního svitu se tedy nabízí navštívit solárium a nepodceňovat nedostatek vitamínu D.

 


Použité zdroje:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2692214/
https://www.nejenleky.cz/content/26-temer-vse-o-vitaminu-d
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2846322/

SunCity velkoobchod
SunCity Fitness
SunCity Solária
Kadeřnictví SunCity
SunCity E-shop
O Suncity
Přijmout
Tato stránka využívá cookies za účelem zkvalitňování svých služeb. Setrváním na této stránce dáváte souhlas s jejich užitím.